Hoci viac než polovica tínedžerov chápe, že peniaze sa znehodnocujú, len 18 % z nich vie, ako sa efektívne brániť proti inflácii.
Viac ako polovica mladých ľudí na Slovensku si uvedomuje, že peniaze sa časom znehodnocujú. No len 18 % vie, ako sa proti tomu efektívne chrániť.
Vyplýva to z prieskumu spoločnosti Amundi Czech Republic v spolupráci s výskumnou agentúrou Stem/Mark, ktorý sa zameral na finančnú gramotnosť mladých ľudí vo veku 12 až 16 rokov.
Prieskum tiež ukázal, že investovanie považuje za zaujímavú tému 54 % mladých Slovákov, avšak len 28 % z nich skutočne rozumie, čo investovanie znamená.
Zvýšenie záujmu mladých ľudí
„Zvýšený záujem mladých ľudí o investovanie je pozitívnym signálom. Svedčí to o ich túžbe prevziať kontrolu nad svojou finančnou budúcnosťou. Výsledky prieskumu však zároveň naznačujú, že mnohým z nich chýba vzdelanie potrebné na prijímanie informovaných rozhodnutí a efektívne riadenie svojich financií,“ uviedla portfólio manažérka Amundi Markéta Jelínková.
Výsledky prieskumu naznačujú, že 29 % mladých Slovákov má skúsenosti s investovaním, pričom najčastejšie za nich investujú rodičia alebo si zakladajú stavebné či dôchodkové sporenie. Moderné formy investovania, ako sú podielové fondy alebo kryptomeny, sú pre tínedžerov zatiaľ menej dostupné.
Lepšie pochopenie v investovaní
Ukázalo sa tiež, že chlapci majú lepšie pochopenie investovania ako dievčatá. Jedným z prvých krokov k rozvoju finančnej gramotnosti mladých ľudí môže byť vreckové.
Podľa prieskumu dostáva 59 % slovenských tínedžerov pravidelné vreckové, ktoré v priemere predstavuje 16 eur mesačne. Vreckové si väčšina mladých ľudí ukladá na bankový účet, čo naznačuje prechod na digitálne financie už v ranom veku.
Prieskum odhalil aj to, že mladí ľudia len zriedkavo vyhľadávajú informácie o peniazoch, sporení alebo investovaní. Iba 3 % respondentov sa o tieto témy aktívne zaujíma, čo oslabuje ich schopnosť chrániť svoje financie pred rizikami. Len 18 % respondentov vie, ako chrániť svoje peniaze pred infláciou.
Vyhliadky do budúceho zamestnania
Z prieskumu tiež vyplynulo, že väčšina tínedžerov, a to 76 %, má konkrétny sen, ktorý sa najčastejšie týka budúceho zamestnania, cestovania alebo vlastného bývania. Na otázku, čo by urobili so sumou 40-tisíc eur, najčastejšie odpovedali, že by investovali do vlastného domu alebo nehnuteľnosti.
No len menšina by peniaze použila na nákup akcií alebo podielových fondov. Prieskum, ktorý sa uskutočnil v auguste 2024 na vzorke 610 respondentov, poukazuje na to, že aj keď je investovanie pre mnohých mladých Slovákov atraktívne, väčšina z nich stále uprednostňuje okamžitú spotrebu pred dlhodobým zhodnocovaním.