Do 9. októbra verejnosť môže nominovať reklamy obsahujúce sexistické prvky v rámci anticeny Sexistický kix.
Organizátori združenia Bez sexizmu vyzývajú nominátorov identifikovať rôzne sexistické prvky v týchto reklamách, vrátane rodových stereotypov, sexualizácie, spredmetňovania, násilia, jazykového sexizmu a rozkúskovania tiel.
Toto je šiesty ročník anticeny, ktorý má za cieľ upozorniť na problematické reklamy a podnecovať diskusiu o sexizme v reklamnom priemysle.
Mýtus „sex predáva”
Momentálne je v rámci anticeny prihlásených vyše 60 reklám, v rámci ktorých sa sexualizácia podľa organizátorov vyskytuje v 46 vizuáloch. Kompletné číslo však bude jasné až po uzavretí nominačnej fázy.
„Neprekvapilo nás, že aj tentokrát firmy siahali po sexualizácii žien v reklamách, aby upútali pozornosť klientely, ale nečakali sme, že sa v tomto ročníku objaví také množstvo reklám, ktoré zobrazujú ženské zadky. Firmy by mohli pochopiť, že nahý zadok im predaj nezvýši,“ uviedla spoluorganizátorka Diana Soták Gregorová.
Množstvo zadávateľov reklamy si podľa nej neuvedomuje, že reklama, ktorá stavia na mýte „sex predáva”, v skutočnosti nie je účinná.
Pokuta za sexistickú reklamu
Ohradiť sa voči sexistickej reklame možno podľa združenia Bez sexizmu aj podaním podnetu na Radu pre reklamu (RPR), ktorej zistenia majú odporúčací charakter, alebo podaním podnetu na Slovenskú obchodnú inšpekciu (SOI), ktorá môže za porušenie zákona udeliť aj pokutu.
Združenie sa na SOI konkrétne obrátilo s dvomi podnetmi týkajúcimi sa reklám z aktuálneho ročníka, zatiaľ však bez odpovede. Nominovať sexistické reklamy môžu záujemcovia prostredníctvom internetovej stránky: www.sexistickykix.sk