Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.

Zmiznutie Letu číslo 19 – bombardéry, ktoré zmizli v Bermudskom trojuholníku

Let19titulna.jpg
6
Otvoriť Foto TU
Otvoriť galériu
Foto: www.imgur.com
reklama:
reklama:

Príbeh a osud Letu číslo 19 sa stal jedným z najzáhadnejších, no zároveň najznámejších zmiznutí v oblasti Bermudského trojuholníka. Let číslo 19 bol kódový názov pre päť Avenger bombardérov, ktoré 5. decembra 1945 vzlietli z námornej základne vo Floride, no nikdy sa už nevrátili. Záverečné vyhlásenie amerického námorníctva vraví, že príčina zmiznutia týchto lietadiel je neznáma. Aj preto sa Let číslo 19 stal známym pod prezývkou Stratená patrola.

Čo bol Let číslo 19 a čo sa vlastne v skutočnosti stalo? Let číslo 19 bol cvičný let piatich bombardérov TBM Avengers (torpédové bombardéry), ktoré boli pod velením veliteľa Charlesa Taylora. Všetky tieto lietadlá boli trojmiestne, veľmi robustné a bezpečné. Išlo o najlepšie bombardovacie lietadlá amerického námorníctva na ničenie nepriateľských ponoriek. Dokázali uniesť až 900 kilogramov munície a preletieť vzdialenosť až 1000 míľ (cca. 1600 km).

Https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/a9/Grumman_TBM 3U_Avenger_91188_N108Q_Flight_19_FT 28_23307_Incorrect_LSideRear_Low_TICO_16March2014_%2814673160695%29.jpg
Foto: www.imgur.com

Okrem veliteľa bolo v lietadlách ďalších 13 osôb vo výcviku, pričom veliteľ Taylor bol jediný skúsený pilot. 5. decembra 1945, keď v čase 14:10 lietadlá vzlietli, bol krásny a bezoblačný deň. Bombardéry leteli podľa plánov, a to 56 míľ na východ, kde si v mori precvičili bombardovanie. Následne leteli ďalších 67 míľ smerom na Bahamy. Tam sa mali otočiť na sever a letieť ďalších 73 míľ a odtiaľ naspäť na základňu.

V ten deň bolo počasie bezproblémové, typický slnečný deň na Floride. Okolo 15:30 však veliteľ Taylor nahlásil kontrolnej veži, že jeho kompas prestal fungovať, a zveril im polohu, v ktorej sa pravdepodobne nachádzali. Letka totižto kvôli nefunkčnému kompasu neletela na východ, ale na juh.

Https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/e5/Tbf 19 5.png
Foto: www.imgur.com

Okamžite im boli podané inštrukcie, že sa majú otočiť na sever a letieť smerom k Miami, ale to iba v prípade, že bol veliteľov odhad o ich polohe správny. Ten však správny nebol. Kvôli kompasu bol zmätený, no predpokladá sa, že letka predsa len letela na východ, ako pôvodne plánovala. Keď sa otočili na sever, vybočili zo svojej trasy ešte viac.

Mimo kurzu

O 15:45 prišlo od veliteľa Taylora ďalšie hlásenie. Jeho hlas znel znepokojene a zmätene: „Nevidíme žiadnu pevninu, zdá sa, že sme mimo kurzu.“ V tomto momente zachytila riadiaca veža ďalší signál, v ktorom bolo počuť hlas jedného z nováčikov: „Keby sme leteli na západ, jednoducho by sme sa vrátili domov.“ Ten mal pravdu, avšak čo zmohol nováčik proti rozkazu tvrdohlavého veliteľa?

Https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/01/Pbm_martin mariner.jpg
Foto: www.imgur.com

Zatiaľ čo v dnešných dňoch používajú piloti moderné navigačné vybavenie ako GPS, v roku 1945 sa musel pilot spoliehať na svoj začínajúci bod, rýchlosť, čas letu a kompas. Ak jedno z týchto veci vypadli, bola veľká šanca, že sa stratí. Veliteľ Taylor však bol známy jednou vecou. V minulosti sa mu podarilo stratiť na mori už trikrát. V dvoch z týchto prípadov musel dokonca núdzovo pristáť v mori, odkiaľ ho museli zachraňovať. Navyše, o území v okolí Floridy nemal prehľad.

V čase 16:45 bolo mužom v riadiacej veži a na základni jasné, že Taylor sa znova stratil, preto mu bolo nariadené, aby velenie prenechal jednému zo svojich študentov. Očividne tak neurobil. Pred šiestou hodinou večer sa situácia začala naozaj vyhrocovať. Prepojenie medzi vežou a lietadlom slablo, začalo sa stmievať a počasie sa začalo zhoršovať. Lietadlám dochádzalo palivo, preto sa šanca na priaznivý osud Letu číslo 19 pomaly, ale isto zmenšovala.

Https://c1.staticflickr.com/3/2803/4276194691_08209a5a02.jpg
Foto: www.imgur.com

Záchranná akcia

Posledné spojenie Letu číslo 19 bolo okolo siedmej hodiny. O polhodinu na to vyslala základňa dve záchranné lietadlá „Martin Mariner“, ktoré boli schopné pristátia na vode. Pátranie pokračovalo celú noc a celý nasledujúci deň, no po bombardéroch sa akoby zľahla zem. Čo bolo však ešte znepokojujúcejšie? Jedno zo záchranných lietadiel „Mariner“ sa zo záchrannej akcie už nevrátilo. Posádka tankeru „Gaines Mills“ následne hlásila explóziu, ktorú videli na mori. Nenašli sa však žiadne známky po troskách či obetiach.

Http://www.publicdomainpictures.net/pictures/210000/velka/ufo 14850780376TB.jpg
Foto: www.imgur.com

Pýtate sa, čo sa teda stalo s Letom číslo 19 a jej pilotmi? Po niekoľkodňovom pátraní sa nepodarilo nájsť ani len trosky či olejové škvrny, ktoré by naznačovali, že bombardéry padli do mora. Až v roku 1986 sa na pobreží Floridy našiel vrak lietadla, ktorý by mohol patriť jednému z bombardérov. Táto hypotéza sa však nedala potvrdiť. Americké námorníctvo nakoniec prípad uzavrelo s vyhlásením: „Nie sme schopní ani len odhadovať, čo sa naozaj prihodilo.“ Niekto zmiznutie Letu číslo 19 opisuje ako jednoduchú nehodu, no iní si myslia, že v tom majú prsty nadprirodzené sily Bermudského trojuholníka alebo UFO. Čo si o tom myslíte vy?

reklama:
reklama:

K téme

Viete o niečom zaujímavom? Máte paparazi fotku? Pošlite nám tip TU

Najčítanejšie za 24 hodín

Autor Daniel MičkoDátum 15. februára 2018Zdroj www.bermuda-attractions.com © Najky.sk, iDen Media s.r.o.
reklama:
reklama:
reklama: