Staroveký svet ostáva stále zahalený rúškom tajomstva, ale existujú záznamy a predmety žiariace a ukazujúce nám životné cesty našich predkov. Sú niektoré motívy, ktoré boli populárne u viacerých národov a predsa nikto nevie s istotou povedať, na čo slúžili a čo vlastne znamenali.
STAROVEKÉ MOTÍVY 2. ČASŤ: Kto bol pán zverov a čo znamená symbol troch králikov?
ODTLAČKY RÚK
Toto je jeden z najstarších motívov na Zemi a nachádza sa všade od Európy po Indonéziu a Ameriku. Odtlačky sa objavujú na skalách a najmä v jaskyniach. Sú nádherne jednoduché, vytvorené umiestnením dlane ruky na skalu a nanesením farebných pigmentov okolo. Je to najrozšírenejšia forma umenia Paleolitu. Odtlačky rúk sa objavujú v Európe aj na Borneu v totožnom čase a teda asi 40000 rokov dozadu. Podľa vedcov sa tento druh umenia u Homo Sapiens vyvinul ešte pred migráciou z Afriky, čo je pravdepodobnejšie ako to, že sa nezávisle od seba vyvinul po rôznych častiach sveta. Bohužiaľ, geológia našej domoviny- Afriky nie je vhodná na uchovávanie starovekého umenia, takže je ťažké nájsť dôkaz na podporu tohto tvrdenia.
Staroveké motívy 1. časť: Uctievanie ženstva, záhadné kruhy a kamenné svätyne
TRISKELION
Trojitá špirála triskelionu je staroveký symbol extrémne populárny v keltskom umení a na území Sicílie a Talianska. Podľa Plutarcha sa symbol vyvinul z trojuholíkového tvaru Sicílie. Niektoré symboly boli nájdené aj v Newgrange, čo je najstarší Írsky monument postavený asi v roku 3200 pred naším letopočtom. Ešte starší príklad sa nachádza na Malte a má o 1000 rokov viac. Symboly mali tisícky rokov v dobe, keď boli postavené pyramídy v egyptskej Gíze. Triskelion prežil v rôznych formách až do dnešných dní.
TRÓJSKE MESTÁ
Trójske mestá sú typom labyrintu, ktorý sa ako prvý objavil u Etruskov na vínnej nádobe zo siedmeho storočia pred naším letopočtom, kde je labyrint označený slovom Truia. Vzor tohto labyrintu bol obľúbený po celom starovekom svete a objavuje sa na gréckych minciach, či je nakreslený na steny v neslávne známom meste Pompeje. Nejakým spôsobom tento motív prežil cez stredovek a pastieri z elizabetskej éry vyrezávali tento vzor do zeme a volali toto bludisko Caerdroia (Mesto Tróje). V Škandinávii a pri Baltskom mori boli „Trojaburgs“ obkolesené kameňmi. Tento motív bol populárny aj u domorodých Američanov v Arizone v 18. storočí, hoci tí sa ho naučili od Európanov. Účel trójskych miest je nejasný, aj keď bývajú spájané s mágiou a ceremoniálnymi tancami. Sú spájané s legendou o Minotaurovi a so stenami Tróje podobnými bludisku. Pritom Trója nebola skutočným bludiskom, ale mala len jednoduché chodníky, kde nebolo možné stratiť sa. Podľa jedného dohadu vzor trójskeho mesta je tak populárny, pretože vyzerá komplikovane, ale pritom je veľmi jednoduché vytvoriť ho, ak poznáte tajomstvo. Ale aj tak nie je jasné, ako tento motív prežil tak dlho a ako sa dostal zo Sicílie do Škandinávie.