Výstavba novej autobusovej stanice v Bratislave nebude až taká bezproblémová, ako sa na začiatku zdalo. Po novom bulvári, teda ceste, ktorá bude súčasťou celého obrovského komplexu, sa tak skoro neprejdú ani prví chodci, ale ani autobusy, ako to malo pôvodne byť. Už tento rok totiž mali prvé spoje mestskej hromadnej dopravy prechádzať po ceste pri rozostavanej novej stanici. Opak je však pravdou. Všetko sa posúva o rok a rozhodnutie prišlo len niekoľko týždňov pred pôvodným plánom spustenia. Dôvody kompetentných sú pritom viac, ako zvláštne. Čo sa teda vlastne stalo?
S výstavbou novej stanice v hlavnom meste sa začalo minulý rok. Tento rok sa začala naopak obnova a kompletne nová výstavba bulváru, na ktorom má byť prvý kruhový objazd na Slovensku. Ešte presne pred rokom hovorili kompetentní o tom, ako odovzdajú túto cestu presne o rok na jeseň práve tento bulvár aj s revitalizovaným okolím. To je však zrejme minulosťou a dnes je jasné, že prvé autobusy po ceste nebudú premávať v najbližšom období, ale naopak. Posun termínu je o rok. „Stavba bulváru Mlynské nivy napreduje, kompletná doprava by na ňom mala byť spustená po letných prázdninách budúci rok,“ napísali nám s tlačového odboru Magistrátu hlavného mesta.
Zdá sa teda, že nastali pri výstavbe, ktorá pôvodne išla podľa plánov veľké problémy. To nepriamo potvrdili aj na Magistráte, pretože premávka MHD spustená na jeseň rozhodne nebude. „Pôvodný zámer – spustiť premávku MHD po rekonštruovanej ulici už túto jeseň – sme po viacerých diskusiách s odbornou skupinou zloženou zo zástupcov mesta, Krajského dopravného inšpektorátu, developera a ďalších odborníkov, zamietli. Pred rýchlejším spustením MHD po nedokončenom bulvári sme radšej uprednostnili a presadili jeho koncepčné vylepšenia, keďže tvár nášho mesta bude táto štvrť a táto kľúčová dopravná tepna určovať na ďalšie desiatky rokov. Po dohode s investorom vylepšujeme viaceré prvky bulváru s cieľom zlepšiť podmienky pre obyvateľov, cyklistov, chodcov a cestujúcu verejnosť,“ píšu ďalej v stanovisku kompetentní od primátora Matúša Valla.
A čo stojí za nečakaným krokom nielen Magistrátu, ale aj developera, ktorým je spoločnosť HB Reavis? Za všetko vraj môžu cyklotrasy. „Presúvame cyklotrasu na severnú stranu ulice s tým, že bude obojsmerná a bezpečne oddelená od cesty, čím zaniknú doposiaľ naprojektované kolízne body v priestore zastávok MHD. Takéto riešenie umožní realizáciu obojsmernej cyklotrasy aj v časti južnej strany ulice po zrušení dočasnej autobusovej stanice. Rozširujeme tiež chodníky zo 4,2 m na 5,5 m, mení sa šírka aj počet jazdných pruhov, zvyšujeme počet stromov aj drevín na tomto bulvári a pribudne aj nový priechod pre chodcov. Vylepšenia si vyžadujú okrem zmeny projektovej dokumentácie stavby aj niektoré ďalšie s tým súvisiace schvaľovacie procesy,“ obhajujú posun termínu ľudia z tímu Vallo.
Ešte o rok sa teda posunie premávka verejnej dopravy, ktorá mohla už na jeseň tohto roka podstatne odľahčiť dopravu v hlavnom meste. Kvôli rekonštrukcii totiž bratislavčania deň, čo deň zažívajú dlhé čakanie v kolónach. Ak by sa však spustila premávka MHD už na jeseň, určite by to aspoň čiatočne zlepšilo celú dopravu v hlavnom meste. Nakoniec je však rozhodnutie jasné a ako autobusy, tak aj osobné autá budú po bulvári na Mlynských nivách jazdiť naraz o rok. „Spustenie premávky po bulvári tak bude v rovnakom čase pre individuálnu automobilovú dopravu aj pre MHD a predpokladá sa najneskôr po prázdninách v budúcom roku. Krátko na to má byť otvorená aj autobusová stanica, nákupné centrum a ďalšie administratívne aj obytné budovy, ktoré budú tvoriť novovznikajúcu štvrť v oblasti Mlynských nív. Spoločným cieľom mesta ako stavebníka a investora, ktorým je spoločnosť HB Reavis, je čo najefektívnejšie ukončenie stavby nového bulváru na Mlynských nivách, a to s výhľadom na možné vylepšenia. Uzavretie Mlynských nív neskomplikovalo dopravnú situáciu tak ako sa pôvodne predpokladalo a obchádzková trasa MHD po Páričkovej a Landererovej ulici sa aj na základe doterajších skúseností javí byť dostatočnou náhradou. Prechod MHD cez Mlynské nivy by nijako nezlepšil ani komfort bývania ľudí v stavbou dotknutých uliciach, pretože stavba novej autobusovej stanice aj priľahlých budov tak či tak pokračuje,“ znie záver stanoviska, ktoré NAJKÁM poskytlo tlačové oddelenie Magistrátu.
Oslovili sme aj samotného developera s otázkami, prečo nastalo zdržanie a posun termínu, no zatiaľ nám na naše otázky spoločnosť HB Reavis neodpovedala.