5. decembra 1872 bol deň, keď britská brigata Dei Gratia bola asi 400 míľ východne od Azor a členovia posádky si všimli na rozbúrenom mori zmietajúcu sa loď. Kapitán David Morehouse bol zarazený, keď zistil, že neriadená loď bola Mary Celeste, ktorá opustila New Yorku osem dní pred ním a mala už doraziť do Janova v Taliansku.
8 lodí duchov, ktoré ich posádka záhadne opustila
Kapitán zmenil kurz, aby ponúkol lodi pomoc. Morehouse poslal na palubu svojich ľudí. Podpalubie, paluba, všetko bolo prázdne a veci členov posádky boli v ich kajutách. Jediný záchranný čln lode chýbal a jedno z jej dvoch čerpadiel bolo rozobrané. V spodnej časti lode boli tri a pol stopy vody, no náklad 1701 barelov priemyselného alkoholu bol úplne neporušený. Na mieste ostal aj prídel šesťmesačných zásob potravín.
Na trupe Mary Celeste nebolo zistené žiadne poškodenie. Nedošlo k explózii, neboli tu stopy po požiari. Tajomné boli len dva zárezy tiahnúce sa pozdĺž lodného trupu, akoby vyryté ostrým nástrojom. Nepredstavovali ani najmenšie nebezpečenstvo pre plavebnú schopnosť lode a neboli spôsobené prirodzeným spôsobom ako napr. kolízia s inou loďou či útesom.
Staroveký mechanizmus antikythera je pre vedcov dodnes záhadou
Diskusiu, ktorá dodnes neustala, zahájil zástupca britskej admirality F. Solly Flood, ktorý vo svojej správe do Londýna napísal: ,,Neporušenosť a dobrý stav lode, ktoré sme zistili pri jej záchrane, boli tak podivné, že som sa cítil povinný začať skúmanie.“
V roku 1873 vyniesol súdny dvor rozsudok, v ktorom vyšetrovatelia tvrdili, že nie sú schopní objasniť príčinu, prečo posádka opustila Mary Celeste, či poskytnúť rekonštrukciu udalostí na palube. Tak sa zrodila jedna z najodolnejších záhad námorníckej histórie.
Čo sa stalo s desiatimi ľuďmi, ktorí sa plavili na palube Mary Celeste? Desaťročia nedostatkov faktov len pridávali nové teórie a vysvetlenia, ktoré siahali od vzbury až po pirátov či útok morských príšer.